Rady na bolesti chrbtice

 

Základné pravidlá:

* Nespať na bruchu. Už aj tak dozadu prehnutá krčná chrbti­ca sa nesprávne vychýli ešte viac

* Dbajte na správnu polohu hlavy pri spaní. Podložte ju pevným vankúšom, aby ste zaistili jej stabilitu. Na stabilitu hlavy je dôležité podložiť ju pevným vankúšom. Dbajte, aby pri polohe na boku vankúš zaplnil uhol plece - krk .

* Upravte si denný pohybový stereotyp. Napríklad pri šote- rovaní mnohí sedia v aute nízko. Otestujte sa, či aj pri správ­nom držaní hlavy dobre vidíte. Palcom si podoprite bradu, vysúvajte ju smerom dopredu, aby sa vám natiahla krčná chrbtica. Ak ešte vždy máte pocit, že vidíte dobre, sedadlo má správnu polohu. Ak potrebujete sedieť vyššie, podložte si se­dadlo pevnou podložkou.

* Aj na pracovisku dbajte, aby výška stola bola v súlade s výškou stoličky.

Čo môžete urobiť sami:

* Teplom uvoľnite napnuté šijové svalstvo. Vyskúšajte si, čo vám pomáha: elektrický vankúš, vlhký a teplý obklad, horúca sprcha, ktorej prúd nastavte čo najprudšie. Skúste vydržať čo najvyššiu teplotu. Čím cielenejšie zasahujete prúdom vody bolestivý bod, tým je pôsobenie tepla účinnejšie na odstránenie bolesti. Použite aj bahenné a rašeIinové zábaly. Ich nevýhodou je, že pomerne rýchlo vychladnú .

* Intenzívne posílňovať cvíkmi chrbtové svalstvo, najmä pan­vu a boky .

* Bolestivé miesta ošetrovať liečivými olejmi

Upozornenie :

Priveľmi intenzívne cviky na krčnú chrbticu škodia, napríklad prudké otáčanie alebo kývanie hlavou. Takisto je škodlivé držať hlavu zaklonenú, lebo zossílený tlak pôsobí nesprávnym smerom. Plávať iba kraulom,aby sme priveĺmi neprehýbali krčnú chrbticu. Plávať na chrbte je pre krčnú chrbticu oveĺa zdravšie. Pri bicyklovaní musíme sedieť tak, aby sme veľmi neohýbali krčnú chrbticu. Opatrne aj rpi šití na šiacom stroji. 

* Plocha. na ktorej sedíte, musí byť vodorovná. nesmiete sa zvažovať dozadu.

* Vyhýbajte sa druhom športu, ktoré stláčajú chrbticu . Opatrne sa predkláňajte a otáčajte, napríklad pri vysávaní. nakladaní a vykladaní z auta. Opatrne si počínajte. keď musíte dvíhať niečo ťat.ké .Nezohýbajte sa, ale si čupnite.

Čo robit pri úsade a akútnom vyklenutí medzistavcových platničiek :

* Ľahnúť si na chrbát na termofor alebo na elektrický vankúš čo najopatrnejšíe s vyššíe položenými nohami, boky a kolená by mali vytvárať 90° uhol. Celé predkolenie si podložte vankú­šom .

* Zostaňte ležať v posteli.

* Rašelinové alebo bahenné zábaly  a ležanie v polohe, ktorá odľahčuje bolestivé miesta.

* Ak je to možné, ľahnite sí bruchom na vankúšom obloženú hranu stola alebo operadlo ťažkého kresla a nechajte panvu uvoľnene visieť cez okraj .

* Kontrolujte a ustavične upravujte držanie tela, najmä keď sedíte. Často si kontroluj te držanie v zrkadle .

* Ustavične sa usilujte uvoľniť napätie v chrbte ležaním plocho na zemi. Nohy široko rozkročte a ruky položte šikmo hore. Môžete si preložiť nohu cez nohu. Pod hlavou majte len plochý  vankúš.

* Posteľ má mať tvrdú a pevnú podložku a jednostaj sa na lôžku vystierajte.

* Takisto často ležte aj na bruchu, napríklad cez dovolenku v lete na slnku.

* Všetky pracovné miesta si upravte tak, aby pracovné plochy boli primerane vysoko. Radšej nech sú vyššie ako nižšie.

* Všetky stoličky musia mať operadlo v takej výške, aby podopieralo kríže a panvu. Nevhodné sú leňošky s vysokým operadlom, ktoré tlačí hlavu dopredu.

Čo môžeme urobiť sami:

* Ak máte plochý chrbát, robte veľa pohybov, ktorými zaťa­žujete chrbticu. Tancujte, pestujte džezgymnastiku, hrať lop­tové hry, ako sú bedminton, tenis. Plávanie, najmä kraul.

* Aj pri okrúhlom chrbte je dôležité plávať (prsia alebo kraul). Mali by sme plávať pravidelne a na výdrž.

* Pri všetkých statických bolestiach chrbta cvičiť cviky zame­rané na odstránenie týchto porúch. Cvičiť v skupine je zábav­nejšie, čo zase podporuje vytrvalosť.

* Cvičiť strečing počas celého dňa, napríklad postaviť sa k stene a pritlačiť  k nej plecia, alebo keď sedíme, často sa oprieť dozadu na operadlo. Cviky sú ešte výraznejšie, keď si ruky podoprieme v bok a lakťami sa oprieme o operadlo. Tak posilňu­jeme svaly medzi lopatkami.

* Cvičiť jogu - mobilizujte chrbticu, naťahuovať hrudné sval­stvo, čo prispieva k vystretiu panvy a rovnému držaniu tropu

*  Na uvoľnenie svalstva sú dobré kúpele s bylinkovými prísa­dami

* Aktívnou gymnastikou a dýchacími cvikmi na uvoľne­nie napätia v hrudnom koši, masážou celého tkaniva, teplom (rašelinovými a bahennými zábalmi, nahrievaním, masážami liečivými olejmi).

*  Akupunkpresúrou jednotlivých aktívnych bodov pre bolesti v hrudnej chrbtici

* Šetrné dýchacie cvičenia v sede. Napríklad postupne prehl­bovať hlboký nádych. A vdychovať pomaly a nehrbiť sa.

* Uvoľňujúce kúpele s bylinkovými prísadami, nie veľmi ho­rúce, ktoré podporujú krvný obeh . Je vhodný kúpeľ s pridaním rozmarínu, ľubovníka bodkovaného a prasličky rolnej. Liečivé kúpele nesmú trvať dlhšie ako 15 min a voda nemá byť teplá viac ako 350C . Po nich oddych na lôžku

* Chodievať do sauny. Posiluje krvný obeh ( nie chorých na krčové žily )

* Strečingová poloha s bokmi vyhnutými ako polmesiac. Bočnú časť trupu naťahu- jeme tak, aby to bolo cítiť.          

Ako si ešte môžeme  pomôcť:

* Liečebnou gymnastikou: mobilizovaním hrudnej chrbtice. Korigovaním držania panvy, a tým vystretím hrudného koša. Dýchacími cvičeniami a strečingom hrudného koša. *

* Masážou väzov - v tomto prípade je nesmierne dôležitá \ Ľadom prik\a­daným na podráždené body a ultrazvukom.- Masážou reflexných zón na nohách . Veľkú úľavu prináša aj akupunktúra . * Vitamínami skupiny B-komplex ako podpornou zložkou na výživu nervov pri neuralgii.

* Chiropraxiou alebo manuálnou terapiou, ak na nerv niečo tlačí alebo je dokonca zablokovaný *Liečebnou gymnastikou: mobilizovaním hrudnej chrbtice. Korigovaním držania panvy, a tým vystretím hrudného koša. Dýchacími cvičeniami a strečingom hrudného koša.

* Masážou väzov - v tomto prípade je nesmierne dôležité používať správne aktívne body akupresúry. Veľkú úľavu prináša aj akupunktúra ihlami.

* Masážou reflexných zón na nohách

* Vitamínami B-komplexu ako podpornú zložku na výživu nervov pri neuralgii.

* Životospráva - vegetatívna strava

* Chiropraxiou alebo manuálnou terapiou, ak na nerv niečo tlačí alebo je dokonca zablokovaný.

Poznámka: Lekári delia bolesti v krížocjh na akútne a chronické, Akútne prichádzajú náhle a sú poväčšine silné. Chronické bolesti – opakujúca sa bolesť chrbtice rôznej intezity a je dlhodobejšia

Akútne bolesti :

§    v akútnej fázy bolesti je nutné lahnúť si ma lôžko a skúsiť striedaním obkladov ľadových a teplých na boľavé miesta zmierniť bolesť. Po ľadovom obklade podržíme dokial sa pocit chladenia strati a nahradíme napr. mäkkým uterákom ponoreným do horúcej vody. Postihnutý leží na bruchu,  vankúšikmi po bokmi i pod členkami. Na bolestivé miesto priložíme tak horúci uterák, čo znesie telo. Obklad prikryjeme najlepšie fóliou a zaťažíme napr. knihou. Ideálny je elektrický vankúš nastavený na stredný stupeň.

§    V najnutnejších prípadoch skúsiť striedať studenú a horúcu sprchu na bolestivé miesto pokial nám to stav bolesti dovolí.

§    Vlhké teplo uvoľňuje kŕčovité sťahovanie svalov a zároveň zmierňuje bolesti.

§    Svalové kŕče spôsobujúce bolesť v chrbte sa dajú účinne odstrániť preťahovaním chrbtových svalov. V leže na zemi zdvihnúť kolená a pritiahnuť ich k hrudníku pokial to stupeň bolesti dovoli. Potom rukami nohy zľahka pritlačíme na hruď. Tento cvik je dobre opakovať, pokiaľ bolesť neustúpi. 

Zmierňovanie chronických bolestí :

§    Drevená podpierka pod matracom pomáha bedrovej časti chrbta Pri chronickej   bolesti chrbta je nevyhnutné ,aby sa lôžko neprehýbalo pod váhou tela.

§   Poloha“S“.  ak trpíme na bedrové bolesti, ľahnime si do postele v tvare písmena S. Pod hlavu a krk si dáte vankúš, chrbát podľa možnosti udržíme v rovine. Druhý vankúš umiestíme pod kolená.

§   Embryonálna poloha : pokiaľ je možné odpočívať, spať v polohe na bok, potom si treba dať vankúš medzi kolená.

§   Vyskúšať taj-či – ide o starú čínsku metódu pomalých, plynulých pohybov. Slúži na precvičovanie svalov chrbtice

§   Iné cvičenia: leženie na bruchu a dvíhať sa na rukách. Posiluje svaly v dolnej časti chrbtice. Potom sa kotulame na zemi. Potom plávanie na podlahe-lahneme si na brucho, zdihneme ľavé rameno a pravú nohu. Zotrvať pokiaľ to pôjde. Rovnaký pohyb urobiť ľavou nohou a pravým ramenom(ako pri plávaní. Tieto cviky naprávajú dolnú časť chrbtice

§   Plávanie v bazéne- najlepsšie na chrbte znak, kraul, prsia

§   Bicyklovanie. Njalepsšie na turistickom. Treba mať vyššie riaditká, aby poloha chrbtice nebola moc ohnutá

§   Autosugescia, keď nemôžeme pre bolesti zaspať. Zavrieť oči a všetky myšlienky sústrediť na jednu vec, alebo činnosť,ktorá bola niekedy príjemná a intenzívne na nu myslieť. Ide o to, aby sa vo fantázii predstavovalo čo najviac detailov. Čím konkrétnejšie vímame obraz, tým väčšmi sa sústredíme na činnosť a tým sa odpútame od vnímania bolesti. Platí to aj pre iné bolestivé stavy.

§   Acylpyrin  počas bolesti jeden denne. Má protizápalové účinky. Paralen môže na krátko odstrániť bolesť ale nemá protizápalové účinky. Účinok acylpirínu sa zvýši pridáním zapitím vlažnej vody s citrónom

§   Nedvíhať ťažšie predmety. Pri zohynaní nezohynať chrbát, len kolená, urobiť drep

§   Dobrá je hra s loptou, fitnes-centrum, plávanie, masáže

 

FYTOTERAPIA

-          Kôra vŕby bielej . Obsahuje prírodný salicín, ktorý je obsiahnutý aj v acylpiríne. Pomáha pri veľmi silných bolestiach. Dostať v lekárňach a má napísané doporučené dávkovanie podľa inzenzity bolesti. Len osoby trpiace na žaludočné vredy a pálenie žáhy ho nesmú  užívať.

-          Senovka grécka: senovkovými obkladmi sa dostane teplo pri zábale hlboko do vnútra tela. Prikladáme ich raz denne na bolestivé miesta a necháme pôsobiť  20 min.

-          Kapsaicin : je zložka najmä všetkých chiili paprík, vmenšom obsahu aj vo feferónov. Tento výťažok je obsiahnutý v masážnych krémoch a náplastiach, ktoré dostať v lekárni. Natierame boletivé miesta a má utišujúce bolesti.

        Pri kútnych bolestiach chrbta často pomáha kúpeľ na uvoľnenie svalstva.    

      Aplikujeme kúpeľ s extraktmi silíc Rozmarínu Tymianu a zotrváme asi 20min.   

      Potom bolestivé miesta natierame olivovým olejom s Ľubovníkom  

 Zmes bylín :  

PUŠKOVOREC koreň / Rhizoma calami /  ..............10 dkg

ŽIHLAVA vňať           / Herba  urticae /.....................  5 dkg

ĽUBOVNÍK bodkovaný/ Herba hyperici.....................  5 dkg

 MYŠOCHVOST/Rebricek /Flores milenfolli / ...........  5 dkg

 Uvedená bylinná zmes je vhodná pre každého , kto trpí , či trpel ischiatickou chorobou. Jej denne použitie zamedzuje recidíve. Postačí jeden šálok nálevu denne. Je vhodné piť túto zmes pri akomkoľvek náznaku ischiasu.

 Príprava : Silný a účinný odvar sa pripraví tak, že ¼ litra vody dáme do varu a 2-polievkové lyžice zmesi týchto bylín predtým dobre premiešaných /6g zmesi/ dáme do vriacej vody. Priklopené sa nechá 10 minút lúhovať.  Po scedení sa získa nálev načervenalej farby  príjemnej aromatickej vône a chuti. Takto pripravený nálev sa používa 2 – 3 krát denne. Možno osladiť len medom.  Lúhovať túto zmes zásadne v keramickej nádobe, alebo sklenenej, dobre prikryté. Nesmie sa takáto zmes robiť v kovových nádobách.